Ольга Кряжич: авторская колонка

Главная » 2009 » Январь » 12 » Материалы конференции
11:58
Материалы конференции

СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ОСВІТИ ТА ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

Фомічова О.В., Кряжич О.О.

 

В сучасних умовах, враховуючи особливості розвитку економіки України, постала необхідність в зміні відношення людей до питань освіти та трудової діяльності. Становлення ринкової економіки потребує створення нової моделі в сфері підготовки висококваліфікованих кадрів, яка забезпечіть соціальний захист людей та створить механізм високопродуктивної праці.

Ситуація на ринку праці в Україні потребує вирішення одночасно проблем на макроєкономічному рівні – подолання економічного спаду та на мікроекономічному рівні – реформування прав власності, інвестування вкладень у людський капітал.

Інвестиції в освіту за обсягом витрат відіграють ключову роль і становлять головну форму "людського капиталу". Підставою для проведення розрахунку показників економічної ефективності освіти служить припущення про те,що інвестування вкладень у людський капітал дають тривалий час значний економічний і соціальний ефект,який пов'язаний із зростанням продуктивності праці, збільшенням прибутку і заробітків. Економічна ефективність освіти визначається співвіднесенням прямих грошових доходів,що виділяються на освіту, і витрат, пов'язаних з її одержанням.

Тенденції в Україні свідчать про те, що інвестиції у людський капітал досить обмежені. Якщо взяти вищу освіту, то для її здобуття на комерційній основі потребується від 12 до 25 тис.грн. Але треба враховувати, що під час навчання людину треба забезпечити хоча б необхіднішим, що передбачається прожитковим мінімумом, на це потрібно ще 24 тис.грн. Таким чином, інвестування в людину, яка одержить освіту на комерційній основі, становитиме 35-50 тис.грн. Це значні вкладення для українців. Але для суспільства освіта дає значні прибутки. Згідно з дослідженнями американських вчених "рентабельність" вузівської освіти остається фіксованою протягом останніх років і залишається на позначці 10-15%. Тому найбільш часто пропонується робота особам з освітою, які мають практичний досвід роботи і володіють кількома мовами. Таким чином наймають фахівців, в яких раніше вже були інвестовані значні кошти. За цих умов роботодавці одержують доходи, не вкладаючи кошти в підвищення кваліфікації, підготовку персоналу, не надають пільги у зв'язку з навчанням. Крім того, працевлаштування молоді, яка навчається, в багатьох випадках проблематичне.

Відомо, що на підприємствах працівники яких навчаються у вищих закладах освіти за контрактом, не надають відпустки на період ніавчальної та екзаменаційної сесій, а лише незначна частка підприємців інвестує кошти в майбутніх фахівців шляхом оплати за навчання. Крім того, більшість варіантів пропозиції праці припускають значні попередні інвестиції з боку робітника. До них відносять: витрати на пошук праці, міграцію, вклади в освіту та професійну підготовку.

Сьогодні все більшого значення набуває розробка практичних рекомендацій в області інвестиційної політики у сфері освіти. Держава повинна стати гарантом организації комплексної професійної освіти.

Отже, система підготовки повинна оперативно реагувати на зміну потреби в тих чи інших спеціалістах. Для цього необхідно запровадити тісні зв'язки між комітетом з освіти, закладами освіти й міністерствами, відомствами, окремими підприємствами та організаціями. Існуючі в теперешній час зв'язки між підприємствами та закладами освіти носять поодинокий характер і вони не можуть помітно впливати на практику планування підготовки спеціалістів на загальнодержавному рівні.

 

Опубл.: Матеріали 4-ї Міжнародної міждисциплінарнї науково-практичної конференції «Сучасні проблеми гуманізації та гармоніхації управління», Харків -2003, сс. 253-254.

 

Просмотров: 466 | Добавил: economist
Форма входа
Календарь
«  Январь 2009  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Друзья сайта
  • ИПММС НАНУ
  • Академия технологических наук Украины
  • Форум AUP.RU
  • Блог ученой кошки
  • Дневник ученой кошки
  • Статистика